10 gode råd til jobsamtalen

Du er nået igennem nåleøjet i ansættelsesprocessen og er blevet kaldt til jobsamtale. Men hvordan præsenterer du dig og dine kompetencer bedst, så samtalen ender med succes – og du øger chancen for at få jobbet? Svaret ligger i din forberedelse før samtalen og i dit fokus under samtalen. Med disse 10 små strategier er du godt klædt på til at imponere ved dit næste jobinterview.

Du skal til jobsamtale. Nu har du chancen for at vise, hvorfor de skal ansætte netop dig. Det kan være uoverskueligt at finde en retning i, hvordan du skal forberede dig, men der er 10 strategier, som er afgørende at have styr på.

1. Vær en god researcher

Tag en rundtur på virksomhedens website og kanaler i de sociale medier og få en fornemmelse af organisationen, produkterne, ydelserne, servicen, samarbejdspartnerne og ikke mindst kulturen og værdierne. Jo bedre du kender virksomheden, jo lettere har du ved at svare på de spørgsmål, du bliver stillet under jobsamtalen. Og du vil også føle dig mere tryg, da du vil vide, at du er godt rustet. Når du researcher på virksomheden, vil du også få en indikation af, hvilke kompetencer der ligger i det job, du søger. Når du har en fornemmelse for dem, er det også lettere at profilere dig til samtalen.

Du kan også søge efter eventuelle publikationer, som virksomheden har publiceret online. De kan supplere websitets informationer.

2. Forhør dig hos dine omgivelser

Spørg familie og venner, hvad de har hørt om virksomheden ”ude i byen”. Det kan være en interessant vinkel i forhold til din research – der er måske noget, du særligt bør gå i dybden med og være forberedt på.

3. Kend de typiske spørgsmål

Der er efterhånden en del steder online, hvor du kan se de typiske spørgsmål, du som jobsøger møder til et interview. Fx den klassiske: ”Hvad er dine stærke og svage sider?” Disse klassikere bør du være klar til, så gennemgå dem en efter en og find nogle gode svar. Du bør ikke forsøge at huske dine svar ordret, men i stedet huske dem på episoder, historier, cases, erfaringer … så de ikke virker indstuderede. Se et eksempel på typiske spørgsmål til jobsamtalen her.

4. Spørg, hvem der deltager i samtalen

Hvis du ved, hvor mange og hvem der er med til samtalen, kan du på forhånd forestille dig spørgsmålenes art. Du kan på den måde forberede nogle eksempler, som du kan trække frem. Sidder der fx en fra HR-afdelingen med til samtalen, så kan du forberede dig på spørgsmål inden for trivsel og motivation. Sidder der en faglig leder, så kan du sørge for at være bevidst om faglige aspekter i stillingen.

5. Kom i god tid og drag fordel af det

Det er et absolut ”no go” at komme for sent til jobsamtalen. Optimalt set møder du op et kvarter før, får styr på papirer og nervøsitet. Det er bedst at hilse på intervieweren afslappet og med ro i maven – husk, at førstehåndsindtryk dannes på få sekunder. Et dårligt indtryk kan være svært at rette op på. Det er også givende at sidde i en evt. reception og fornemme stemningen i virksomheden. Du kan bruge lyde og atmosfære til at ”mærke” ånden i virksomheden. Det er alt sammen med til at tune dig ind på jobbet og kulturen, inden du skal ind og spørge ind til selv samme.

6. Gør et godt førstehåndsindtryk

Gode råd til jobsamtalenNår du kommer udefra, er det klart, at din person registreres af virksomhedens medarbejdere. Det kan være i receptionen, det kan være sekretærerne på din vej op til afdelingen eller andre, som du også gerne vil gøre et godt indtryk på. Når du skal hilse på intervieweren, så husk det faste håndtryk og god øjenkontakt. Det er noget af det vigtigste i de første få sekunder. Og det vil blive lagt mærke til, hvis disse to ting ikke er til stede. Og faktisk kan du grundlægge interviewerens indtryk af dig som person inden for de første 20 minutter af samtalen. Husk at nikke, smile og have et imødekommende kropssprog. Vær autentisk under samtalen – vis dig som den person, du er.

7. Udstrål selvtillid og fokus

Du bør selvfølgelig møde velklædt, så du matcher virksomhedens kultur. Men på trods af pænt tøj, er du nok lidt nervøs. Prøv at virke fokuseret og bevidst om dine egne gode kompetencer. Underbyg dine svar med eksempler på resultater, du tidligere har opnået. Når du fortæller om dine kompetencer, så fortæl dem i relation til at ”løse et problem” i virksomheden. Forbind dine kompetencer med konkrete behov i virksomheden. Det signalerer fokus og selvtillid

8. Stil spørgsmål om jobbet og virksomheden

Når du stiller spørgsmål, viser du, at du er oprigtig interesseret i virksomheden og mulighederne for dig – du ser en fremtid i jobbet – og det giver intervieweren et indtryk af, at du faktisk tror på dig selv til dette job. Intervieweren har måske under samtalen fortalt om kravene til jobbet, men prøv alligevel at spørge ind med forskellige vinkler. Du har spørgsmål med hjemmefra som en del af din forberedelse, men husk også at bruge de informationer, du får undervejs i samtalen, til at stille nye spørgsmål, du bliver inspireret til. Det viser også, at du er god til at lytte og reflektere.

9. Vær klar med dit forventede lønniveau

Spørgsmålet om dine forventninger til lønnen vil komme. Så undersøg på forhånd, i hvilket lønspænd du typisk ligger med dine kompetencer i forhold til jobbet. Underbyd ikke dig selv for at få jobbet, og husk heller ikke at overbyde, for så kommer du ikke i betragtning. Det vigtigste er, at dine kompetencer i forhold til jobbets krav bliver honoreret af en rimelig løn. Vis, at du er fleksibel, men oplys det lønniveau, som, du mener og har undersøgt, er rimeligt for dette job. Intervieweren vil typisk gerne have en tal eller et niveau i hus til samtalen.

10. Fortæl om fremtiden

Når du har researchet på virksomheden, kan du formentlig se, hvilke udviklingsmuligheder, der kan være i jobbet. Du kan tænke dem igennem og forberede dig inden samtalen, for du vil med stor sandsynlighed bliver spurgt, hvad du tænker om kompetenceudvikling og dine

ønsker i den nærmeste fremtid. Du må ikke efterlade et indtryk af, at du måske siger op om et halvt år. Mærk virksomhedens visioner og tænk dig selv ind i dem.

Held og lykke med jobsamtalen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *