Den gode ansøgning – sådan skriver du den perfekte ansøgning

Den gode ansøgning

Én side…maks. halvanden side. Så meget bør din ansøgning fylde. Ansøgningen skal skaffe dig gennem nåleøjet og videre til jobsamtale– den er dit ansigt udadtil i første omgang. Den gode ansøgning vækker virksomhedens interesse for dig og dine kvalifikationer. Brug disse guidelines til at bevare fokus, når du skriver.

Når du skriver en ansøgning med udgangspunkt i en opslået stilling, giver det god mening at ringe til kontaktpersonen i stillingsopslaget og spørge interesseret ind til jobbet. På den måde står du allerede bedre end de ansøgere, der ikke ringer. Du vil få flere oplysninger. Det er information, som du kan bruge til at skrive dig ind i stillingen. Derudover kan du også være heldig at få en indikation af virksomhedens kultur og tone. Det er nemlig en fordel at vide, inden du kommer til en evt. jobsamtale. Men det er også en indikation, der kan vejlede dig til at ”forme” ansøgningens sprog. Er det en meget afslappet arbejdsplads, kan du være mere kreativ og opfindsom i din ansøgning. Er det en mere formel arbejdsplads, så hold dig til de formelle toner i ansøgningen.

Skriv en målrettet ansøgning

Sådan skriver du en god ansøgningDu bør også researche på virksomheden via andre kanaler for at kunne målrette ansøgningen. Undersøg som minimum virksomhedens website. Du kan nemlig ikke bruge den samme ansøgning til flere virksomheder, heller ikke selv om det er samme type stilling. Du må kende den pågældende virksomheds særtræk, strategi og produkter. Når virksomheden læser din ansøgning,

skal de mærke, at du kender dem og deres målsætninger. Du skal også kunne byde ind med forslag til at håndtere udfordringer i virksomheden, og det kan du kun, hvis du kender lidt til forretningen.

Din ansøgning har nye oplysninger i forhold til dit CV. For at holde fokus kan du dele ansøgningen op i 5 sektioner, som du kan skrive som små selvstændige dele, men sammenhængende.

Kontaktoplysninger

Sørg for, at virksomheden har alle dine kontaktoplysninger – dit navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, evt. link til website og LinkedIn-profil m.v.

Overskrift

Prøv at formulere en mere spændende overskrift end den neutrale ”Vedr. stillingen som …”. Skriv i stedet personligt og fængende á la ”Smilende receptionist er klar til sæsonens gæster på xx Hotel”.

Indledning

Forklar kort, hvorfor du søger jobbet. Tænk ikke: Hvad kan jeg få ud af at have dette job? Tænk i stedet: Hvilke problemer kan jeg hjælpe virksomheden med at løse? Hvilke behov i virksomheden kan jeg dække? Når du tænker sådan, skriver du dig automatisk ind i jobbet. Du skal over på virksomhedens banehalvdel. Det er her, de kan se værdien af netop at ansætte dig.

Indledningen kan med fordel indeholde lidt om, hvilke aspekter i virksomheden du finder tiltrækkende, eller hvilke initiativer, du synes, virksomheden profilerer sig vel med.

Midte: Begrundelse og motivation ift. krav

Skriv om dig selv – hvilke af dine kvalifikationer kan du bruge i jobbet? Hvor har du fået den erfaring, der gør dig egnet til jobbet. MEN brug ikke af den sparsomme plads på at gentage fakta fra CV’et. Profilér dig selv ud fra de faglige kompetencer, som jobbet kræver. Og undersøg virksomhedens værdier på websitet og andre steder, så du kan matche dem og beskrive dine personlige kompetencer i forhold til dem. Hvilke opgaver i denne stilling motiverer dig og får dig i spil i forhold til din baggrund? Nævn også gerne din begejstring for branchen.

Brug gerne korte historier i stedet for beskrivende sprog. Det giver liv til ansøgningen, og historier huskes bedre af læseren. Rund af med at fremhæve dine personlige kompetencer, og igen, i forhold til hvad der kræves i netop denne stilling. Hvis du fx er meget afslappet anlagt, kan du nævne, at du trives godt i en uformel stemning. Og du kan lade det skinne igennem i dit sprogbrug. Du kan også byde ind med dine tanker om fremtiden. Hvad ser du af muligheder i stillingen, i produkterne, i virksomheden.

Afslutning

Her viser du dit engagement og din lyst til at komme videre til jobsamtale. Du har lyst til at fortælle mere om dig selv, og du har mere at byde på.

Til sidst din underskrift og henvisning til vedhæftede CV, dokumenter m.v.

Sidste tjek – kvalitetssikring

Når du er færdig med ansøgningen, så sørg for at tjekke den grundigt igennem for stavefejl og slåfejl. Du bør også vise, at du er velformuleret, så gennemgå sproget og gennemskriv ansøgningen, til den lyder professionel. Det er en god idé at tilpasse sproget til virksomhedens – dog bør du bruge et sprog, der er naturligt for dig. Et godt råd er at skrive i et flydende sprog med korte sætninger og aktivt sprog. Det virker mest levende og engageret på læseren.

Husk at være positiv. Har du haft uheldige oplevelser på en tidligere arbejdsplads, så nævn det ikke i ansøgningen.

Du skal også sikre, at du har skrevet det vigtigste først, for ikke alle modtagere læser ansøgningen til ende.

Få gerne en anden til at læse ansøgningen igennem, inden du sender den. Fremstår ansøgningen professionel i sin helhed med både sprog og opsætning? Bliver læseren nysgerrig efter at møde dig? Husk, at hele formålet med ansøgningen er at komme gennem nåleøjet og blive inviteret til jobsamtale.

Gem ansøgningen (og vedhæftelser som CV, dokumenter m.v.) i PDF, inden du sender, og husk at tage det med til jobsamtalen. Det signalerer, at du er godt forberedt.

Uopfordrede ansøgninger

Du kan vælge at sende en uopfordret ansøgning til en virksomhed. Den bør indeholde samme elementer, men her målretter du ansøgningen efter et job, der ikke er slået op – så her er det vigtigt, at du har gennemtænkt det job, du søger. Hvilke krav stilles der typisk, og hvilke udfordringer kan der ligge i jobbet? Med en uopfordret ansøgning kæmper du ikke med resten af bunken af ansøgere om at komme til samtale, og du viser initiativ og engagement og ikke mindst en god evne til at researche – for her har du ingen startoplysninger om virksomheden som ved et jobopslag.

Held og lykke med ansøgningen – både den opfordrede og uopfordrede!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *